Pracowałem przez 2 lata w Holandii. Czy mogę ubiegać się o zwrot podatku?
Tak, jeśli pracowałeś w Holandii przez 2 lata, możesz ubiegać się o zwrot podatku dochodowego (tzw. belastingteruggave), o ile odprowadzano zaliczki na podatek z Twojej pensji. Holenderski urząd skarbowy (Belastingdienst) umożliwia obcokrajowcom, także tym, którzy już wrócili do Polski, ubieganie się o zwrot nadpłaconego podatku.
Co musisz wiedzieć:
Warunki rozliczenia:
- Legalne zatrudnienie – musiałeś być zatrudniony oficjalnie i mieć odprowadzane składki.
- Złożenie deklaracji podatkowej – musisz złożyć tzw. aangifte inkomstenbelasting (zeznanie podatkowe).
- Numer BSN (dawny Sofi) – to Twój numer identyfikacyjny, który powinieneś otrzymać w Holandii.
- Mieszkanie przez część roku poza Holandią – w takim przypadku często rozliczasz się jako nierezydent (niet-ingezetene), ale nadal możesz ubiegać się o zwrot.
W jakim terminie mogę ubiegać się o zwrot podatku z Holandii?
Zeznanie podatkowe za dany rok składa się najczęściej do 1 maja roku następnego, ale możesz ubiegać się o zwrot podatku nawet do 5 lat wstecz.
Dokumenty:
- Jaaropgaven (roczne zestawienie zarobków od pracodawców)
- Kopia dowodu tożsamości
- Numer BSN
- Adres zamieszkania w czasie pracy
- Informacje o ewentualnych dochodach z Polski
Czy warto ubiegać się o zwrot podatku z Holandii?
Zwroty podatku mogą wynosić od kilkuset do nawet kilku tysięcy euro – wszystko zależy od Twoich zarobków, ulg i składek.
A jak się dowiedzieć, czy byłem legalnie zatrudniony?
Aby sprawdzić, czy byłeś legalnie zatrudniony w Holandii, możesz skorzystać z kilku sposobów:
- Sprawdź, czy masz numer BSN (BurgerServiceNummer)
Jeśli otrzymałeś numer BSN (dawniej SOFI), to oznacza, że byłeś zarejestrowany w holenderskim systemie i pracowałeś legalnie. Numer ten zwykle otrzymuje się na początku pracy.
- Sprawdź dokumenty od pracodawcy
Legalny pracodawca powinien wystawić Ci:
- Jaaropgave (jaaropgaaf) – roczne zestawienie Twoich zarobków i potrąconych podatków.
- Payslipy (loonstrookjes) – miesięczne paski z wypłatą, zawierające dane o podatku, składkach itp.
- Umowę o pracę – nawet jeśli była ustna, większość agencji wysyła potwierdzenia e-mailowe lub na portalach pracownika.
- Sprawdź, czy odprowadzano składki i podatki
Jeśli z Twojej pensji były potrącane:
- zaliczki na podatek (loonheffing),
- składki na ubezpieczenia społeczne,
to pracowałeś legalnie. Informacje te znajdziesz na payslipach lub jaaropgave.
- Zaloguj się do portalu Belastingdienst (jeśli masz DigiD)
Jeśli masz dostęp do DigiD (holenderski login do usług publicznych), możesz zalogować się na stronie: https://www.belastingdienst.nl
Tam sprawdzisz, czy Twoi pracodawcy zgłaszali Cię do urzędu skarbowego.
A co mam zrobić jeśli nie dostałem dokumentów od pracodawcy?
Jeśli nie masz dokumentów lub nie masz pewności, a pracowałeś przez agencję pośrednictwa, możesz:
- skontaktować się z tą agencją (nawet po czasie),
- poprosić o kopię jaaropgave lub BSN.
Na pewno trudności mogą wystąpić w przypadku, gdy nie posiadamy żadnych dokumentów od zagranicznego pracodawcy, a istnieje podejrzenie że byliśmy zatrudnieni na czarno.
Zwrot podatku z Niemiec - czytaj tutaj
Aby można było ocenić, czy dokumenty posiadanie mogą potwierdzać legalną pracę - można je pokazać w biurze zajmującym się zwrotem podatku z zagranicy, może to być np. fragment payslipa lub jaaropgaaf (dane osobowe można zasłonić).
Co to jest jarograf? Czy to to samo co jaaropgaaf?
Rzeczywiście, holenderski termin "jaaropgaaf" jest spolszczony do "jarograf" i to często także przez pracowników biura rachunkowego zajmującego się zwrotem podatku z Holandii! Oto przykładowy dokument jaaropgaaf (potocznie nazywany „jarografem”) – holenderskie roczne zestawienie dochodów i podatków, które otrzymujesz od swojego pracodawcy po zakończeniu roku podatkowego.
Przykład jaaropgaaf
https://holandia.org/jaaropgaaf-polskie-tlumaczenie/
Źródło: holandia.org
Co zawiera jaaropgaaf?
Dokument ten zawiera kluczowe informacje, takie jak:
- Dane osobowe: Imię, nazwisko, numer BSN (odpowiednik polskiego PESEL).
- Dane pracodawcy: Nazwa firmy, adres.
- Dochód brutto: Całkowite wynagrodzenie za dany rok.
- Podatek dochodowy: Kwota zaliczki na podatek dochodowy (loonheffing).
- Składki na ubezpieczenia społeczne: Informacje o składkach na ubezpieczenia społeczne.
- Ulgi podatkowe: Takie jak arbeidskorting (ulga pracownicza).
Gdzie pobrać oficjalny wzór?
Jeśli chcesz zobaczyć oficjalny wzór jaaropgaaf, możesz pobrać go bezpośrednio ze strony holenderskiego urzędu skarbowego (Belastingdienst):
Żródła:
Czy lepiej rozliczyć zwrot podatku z Holandii samemu czy zwrócić się do biura rachunkowego?
To zależy od Twojej sytuacji i tego, jak komfortowo czujesz się z dokumentami podatkowymi. Oto krótka analiza, co będzie dla Ciebie lepsze:
Kiedy warto rozliczyć się samemu:
- Masz 1–2 jaaropgaafy (czyli pracowałeś tylko u jednego lub dwóch pracodawców).
- Znasz podstawowe pojęcia podatkowe lub jesteś w stanie skorzystać z tłumaczeń.
- Masz dostęp do DigiD – loginu do holenderskich usług rządowych.
- Chcesz zaoszczędzić na prowizji (biura zwykle biorą 50–150 euro za rozliczenie).
- Chcesz uczyć się i mieć kontrolę nad własnymi finansami.
Rozliczenie online przez Belastingdienst.nl z DigiD może być proste – system często sam uzupełnia dane. Oczywiście, trzeba znać przynajmniej język angielski, a najlepiej niderlandzki (holenderski).
Dokumenty dotyczące pracy w Holandii opisaliśmy też w artykule: Holandia- rozliczenie podatku wprowadzenie
Kiedy lepiej skorzystać z biura rachunkowego:
- Pracowałeś w kilku agencjach lub krajach, masz nieregularne dochody.
- Nie masz DigiD, jaaropgaafów albo czegoś nie rozumiesz.
- Masz prawo do ulg (np. na dziecko, partnera fiskalnego, zwrot ubezpieczenia) i nie chcesz czegoś pominąć.
- Nie znasz języka niderlandzkiego ani angielskiego.
- Chcesz szybko i bez ryzyka popełnienia błędu.
Biura często pomagają też odzyskać brakujące dokumenty i kontaktować się z Belastingdienst, jeśli urząd czegoś wymaga.
Koszty:
- Samodzielnie: 0 euro, jeśli robisz to przez stronę Belastingdienst.
- Przez biuro: 50–150 euro (zależnie od złożoności i biura).
Nasza rada:
- Jeśli masz komplet dokumentów i chociaż podstawową znajomość tematu – spróbuj samodzielnie.
- Jeśli czujesz się zagubiony lub sprawa jest bardziej skomplikowana – lepiej oddać to profesjonalistom.
Jeśli jednak chcemy samodzielnie spróbować zmierzyć się z urzędami skarbowymi w Holandii - by rozliczyć się na własną rękę - warto przed wizytą w urzędzie albo raczej na stronie Belastingdienst, przygotować listę potrzebnych dokumentów do rozliczenia podatku.
Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia podatku z Holandii?
Oto checklista rzeczy, które warto zebrać do rozliczenia podatku z Holandii – niezależnie od tego, czy rozliczasz się samodzielnie, czy przez biuro rachunkowe:
- Dokumenty związane z pracą
- Jaaropgave (jaaropgaaf) – roczne zestawienie zarobków i potrąceń (z każdego miejsca pracy).
- Loonstrookjes (paski z wypłaty) – przydatne, jeśli nie masz jaaropgaafu.
- Umowa o pracę (jeśli masz) – nie zawsze potrzebna, ale może się przydać przy wyjaśnieniach.
- Numer identyfikacyjny
- Numer BSN (BurgerServiceNummer) – odpowiednik polskiego PESEL, nadawany w Holandii.
- DigiD – login do holenderskich usług rządowych (jeśli chcesz rozliczać się online).
- Dane osobowe i kontaktowe
- Twoje dane adresowe w Holandii i w Polsce.
- Dane kontaktowe: e-mail, numer telefonu (czasem wymagane przez biura).
- Informacje o dochodach z Polski (jeśli dotyczy)
- Zaświadczenie o dochodach z polskiego urzędu skarbowego (jeśli miałeś przychody w Polsce).
- Informacja, czy masz tzw. centrum interesów życiowych w Polsce (np. rodzina, mieszkanie, konto bankowe itp.).
- Informacje o sytuacji rodzinnej
- Czy masz partnera fiskalnego (np. małżonek, z którym mieszkasz wspólnie).
- Czy masz dzieci na utrzymaniu – potrzebne do ewentualnych ulg.
- Akt małżeństwa lub urodzenia dzieci (czasem potrzebne przy ulgach).
- Dane do zwrotu
- Numer konta bankowego (najlepiej europejski – IBAN) do przelewu zwrotu.
- Jeśli to konto nie było wcześniej zgłoszone do Belastingdienst, trzeba będzie je zarejestrować.
- Inne dokumenty (jeśli dotyczy)
- Zaświadczenie o ubezpieczeniu zdrowotnym – jeśli składasz wniosek o zorgtoeslag (dodatek zdrowotny).
- Dokumenty potwierdzające koszty np. leczenia, edukacji – jeśli chcesz ubiegać się o dodatkowe ulgi.