Jeśli uzyskujesz dochody z tytułu pracy za granicą czyli w tym wypadku pracowałeś lub pracujesz w Holandii, to prędzej czy później trzeba będzie dokonać rozliczenia podatku obliczonego według zarobków uzyskanych w Holandii. W internecie roi się od zapytań jak na przykład: Do kiedy rozliczenie podatku Holandia. Świadczy to o popularności tematu, zwłaszcza, gdy nieubłaganie zbliża się termin rozliczenia podatku
Do kiedy rozliczenie podatku Holandia?
Albo:
Jak obliczyć zwrot podatku Holandia?
Podobnie jak przy zarobkach uzyskanych w Polsce, prace w Holandii należy corocznie rozliczyć pod względem podatkowym. Jaki jest termin na rozliczenie podatku w Holandii?
Na te inne pytania dotyczące rozliczeń w Holandii postaram się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
Jeśli pracujemy w kraju tulipanów, to dość istotną kwestią przy rozliczaniu podatków będzie określenie statusu podatkowego. Najważniejsze jest określenie, czy pracujący jest zameldowany w Holandii, czy pracownik zameldowany jest częściowo w Holandii a częściowo w Polsce, albo trzecia możliwość: czyli praca w Holandii zameldowanie w 100% w Polsce (jak to ma miejsce w przypadku delegowania pracowników).
W ten sposób mam określoną tak zwaną rezydencję podatkową. Dzięki niej wiemy, czy musisz płacić podatki w Polsce.
Kto to jest nierezydent podatkowy?
Jest osoba osiągająca dochody wyłącznie w Polsce, podlegająca tak zwanemu ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Taka osoba rozlicza się z urzędem skarbowym tylko z dochodów osiągniętych w Polsce.
Kim w takim razie jest rezydent podatkowy?
Rezydentem podatkowym polskim jesteś, jeśli:
- posiadasz na terytorium Polski centrum interesów osobistych i gospodarczych, tak zwany ośrodek interesów życiowych albo
- przebywasz na terytorium Polski dłużej niż przez 183 dni w roku podatkowym.
Podobnie rezydencję określają inne kraje europejskie.
Jak podaje strona podatki.gov.pl, w przypadku, gdy dwa państwa uznały pracownika za rezydenta podatkowego, gdy Polska z tym drugim krajem zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, miejsce zamieszkania pracownika będzie określało się zgodnie z zasadami danej umowy.
Jakie dwie metody unikania podwójnego opodatkowania są stosowane?
Przy unikaniu podwójnego opodatkowania mamy tu albo:
- wyłączenie z progresją albo
- proporcjonalne odliczenie. Nie wdając się w szczegóły obu metod, gdyż są one dostępne na wspomnianej rządowej stronie podatkowej gov.pl.
Jak widać, wszystko jest do przeanalizowania i odpowiedniego wyliczenia należnego podatku wobec zgromadzonych dokumentów i historii zatrudnienia wraz z historią zameldowania w danym roku podatkowym. Oczywiście, zawsze można zwrócić się do specjalistów w dziedzinie rozliczenia podatku z zagranicy, aby policzyli wszystko za nas. Również polskie dochody, Dokumenty trzeba przeanalizować, dosłać do Holandii brakujące pliki (o nich w dalszej części) . Jak wspomniałem, ważnym do zwrotu podatku dokumentem jest historia zatrudnienia. Przy czym wszystkie okresy zatrudnienia, podane z dokładnością do dnia miesiąca i roku, muszą być zgodne z okresami zatrudnienia będącymi w posiadaniu holenderskiego urzędu skarbowego czyli Belastingdienst.
Do kiedy należy rozliczyć podatek z Holandii?
Gdy mówimy o terminach, to trzeba odpowiedzieć na pytanie o termin rozliczenia z holenderskimi urzędem skarbowym. Najpierw, tak jak w Polsce urząd skarbowy czyni to od lutego, holenderski urząd od marca udostępnia potrzebne do rozliczenia dokumenty. Mamy tutaj zaświadczenie o dochodach, czyli druk holenderski do przełożenia (i potwierdzenia) w polskim urzędzie. Czyli my w Pol dostajemy PIT-11 miesiąc wcześniej.
Należy pamiętać, że pracownik w Holandii nadal ma obowiązek rozliczania się przed polskim urzędem skarbowym. Obowiązują tutaj dwa dokumenty PIT 36 oraz PIT ZG o dochodach zagranicznych.
Wspomniane terminy rozliczenia są dwa. Dla osób zameldowanych w Niderlandach jest to 1 maja kolejnego roku (czyli jak w Polsce) a osoby niezameldowane rozliczają się z fiskusem do 1 lipca.
A co to jest zeznanie zerowe? Czy można je pominąć?
Otóż nie. Jest to pułapka, w którą wpada wiele osób myślących, że skoro w danym roku nic nie zarobiło za granicą, to nie muszą składać za ten rok zeznania. Nic bardziej mylnego. Jeśli pracownik dostał wezwanie z Holandii za 2024 rok, podczas gdy pracował tylko do 2023, dalej musi złożyć tak zwane zeznanie zerowe. Biuro rachunkowe przeważnie pomagają wysłaniu takiego zeznania, jednak jest to dość istotne, aby uniknąć kary.
Jakie dokumenty muszę mieć do rozliczenia zwrotu podatku z Holandii?
Oprócz wspomnianej dokumentacji historii zatrudnienia, wymagany jest holenderski numer BSN (sofinummer)
Czy numer Sofi to BSN?
Dawniejszy numer Sofi obecnie nosi nazwę BSN (burgerservicenummer) i stanowi holenderski odpowiednik naszego numeru PESEL. Ma długość 9 cyfr i jest niezbędny w naprawdę wielu zastosowaniach (np. przy podatkach i ich zwrocie).
Jak otrzymać BSN?
Jeśli mieszkasz w Holandii i tam pracujesz, udaj się do urzędu. Nadanie BSN nic nie kosztuje.
Nadawany jest wszystkim cudzoziemcom przebywającym ponad 4 miesiące – pamiętaj, jeśli jesteś w roku ponad 4 miesiące na terenie tego kraju, a pracując regularnie np. na holenderskim etacie tak zwykle będzie, musisz sobie wyrobić ten numer BSN.
Dokumenty źródłowe: